Jyväskylä – Keminmaa – Kilpisjärvi – Norja – Kilpisjärvi – Sodankylä – Kemijärvi – Jyväskylä

Bensaa meni noin 129 litraa ja kilometrejä kertyi n. 2835 km kulutus 100 km on noin 4.55 litraa.

 

12.8 / n. 459 km

Liikkeelle lähdettiin 2 pyörän  voimin Hirvaskankaan ABC:ltä (kuva1). Matkaan lähti minä ja Hannu ja Pirkko. Pyörillä tylsää 4. tietä kohti Kemiä. Keli oli hyvä Oulua lukuun ottamatta jossa tulikin vettä ihan kunnolla. Muuten tästä etapista ei paljoa kerrottavaa ole. Tiemme erkanivat Kemissä Hannu ja Pirkko jatkoivat Rovaniemelle kohti Jänkhällä Jytisee tapahtumaa ja minä jäin Kemiin, majoituin KontioRallin pitopaikassa Jokikeskuksessa ”huokean” 60 € hintaan sain 2 makuuhuonetta keittiön, kylppärin ja aamupalan.

 

13.8 / n. 478 km

Tie Kemistä Kilpisjärvelle on mukava pätkä ajaa kunhan pääsee Muonion ohi. Jossa kannattaa tankata, asemia ei ole kovinkaan tiheään tällä tiellä.(kuva2 ja kuva3) On mutkaa, mäkeä, poroja ja maisemia. Poro on muuten varmaan Suomen tyhmin eläin! ei väistä / siirry jos vain sen pään ottaa. Sanonta tyhmä, tyhmempi, tykkimies kuuluisikin olla tyhmä, tyhmempi, poro! Mitä lähemmäksi Kilpisjärveä tullaan paremmaksi muuttuvat maisemat ja tie. Tosin 80 rajoitus ja porot hieman himmentävät ajonautintoa. Useaan otteeseen piti pysähtyä ihmettelemään Suomineidon kauneutta on suota, vaaroja, mäkiä ja kait noita kukkuloita voisi vuoriksikin kutsua. Yöt vietän hotelli Kilpiksessä, joka jos mainos sallitaan on varsin motoristiystävällinen hotelli!(kuva4 ) On talli pyörille, pesupaikka, varusteita, huoltoa yms. Niin pesu Smoton jäsenille ilmainen, tosin eivät kyselleet jäsenyyttä tai rahaakaan kun pyöräni pesin eli taitaa olla ilmainen kaikille. Myös reittiehdotuksia on tarjolla Norjan puolelle, sekä oppaita jos tuntuu ettei omat suunnistajan lahjat riitä. Täällä mainostetaan tuoretta bensaa ja diesseliä, muualla kahvia ja pulaa!(kuva6) Niin ja rantasauna on joka päivä lämmin! Itse luotan googleen ja siihen että ei haittaa vaikka ajaakin harhaan aina on perille löydetty vaikka kiertäen. Maisematkin ovat kohdallaan Saana ja Malla ovat vaikuttava näky, tosin tällä reissulle ei niitä valloiteta (kuva5) , sillä Norjan vuonot ja jäämeri menee niiden edelle. Kilpijärven vesi on muuten kylmää, luulisi laulun mukaan Mallan kyyneleiden olleen lämpöisiä mutta ei. Lämpötila oli noin 13 – 15 astetta.

 

14.8 / n. 408 km

Aamupalan jälkeen kohti Tromsötä. Norjan puolella maisema muuttuukin täysin on putouksia, jokia, koskia, vuoria ja vuonoja.(kuva7) Aikaa kannattaa varata runsaasti, sillä valokuvaamista ja kauneutta riittää. Tiet ovat mitä mainioimpia ajaa, mutkaa mutkan perään, tosin poliisia ja varsinkin lampaita saa varoa. Myös Norjan nopeusrajoitukset , jos niitä noudattaa pitävät huolen ettei liiasta vauhdista pääse nauttimaan.

Sitä tuntee itsensä aika pieneksi näiden luonnonnähtävyyksien rinnalla. Itse Tromsö oli hienolla paikalla saaressa upean sillan jälkeen,(kuva10) joka muuten laitetaan kovemmilla myräköillä kiinni ja silloin ainoa tie on tunneli meren ali. Kaupunki tai sen keskusta on noh, tavallinen kaupunki. Talot ovat tosin upeita puutaloja, kävelykadulla on kauppoja, tori jossa ulkomaalaiset myyvät vaatteita, tuliaisia ja ruokaa.(kuva8 ja kuva9) Kaukaa katsoen kaupunki on hieno, puutaloja on paljon eri väreissä. Kannattaa myös käydä sillan toisella puolella, jossa pääsee köysiradalla vuorenhuipulle, josta on varmasti upeat maisemat, tällä kertaa se jäi kokeilematta. Suosittu reitti on myös ns. Lyngenin kierros matkaa tälle kertyy reipas 400 km ja matkalla on 2 lauttaa. Itse kävin paluumatkalla Bredvikeidetin satamassa katsomassa, mikä on muuten maisemiensa puolesta käymisen arvoinen paikka (kuva 11, kuva12 ja kuva13). Paluureissulla piti pysähtyä ainakin 10 – 15 kertaa räpsimään kuvia ja ihastelemaan maisemia. Poikkesin vielä jostain mielenyhtymästä Skibotnilla, ihan vain ajoin ”keskustan” läpi ja käännyin takaisin.(kuva 14 ja kuva15)

 

 

 

 

15.8 / n. 389 km

Matka suuntautui pohjoiseen jäämerellä olevaan saareen nimeltä Skjervöy.(kuva 16) Matkalle mahtui 5 tunnelia ja yksi silta, yksi tunneleista menee meren ali. Yllätykseni maasto muuttuikin varsin vehreäksi kun Tromsön mentäessä vuoret olivat kivisiä ja karuja. Täällä oli metsää ja nurmea. Maiseman kauneutta on vaikea kuvailla, varsinkin meri on upea vuonoineen ja vuorineen. Meri hohtaa smaragdin vihreää ja syvän sinistä.(kuva 16, kuva 17 ja kuva 18) Ei aina oikein osannut keskittyä ajamiseen kun piti vilkuilla ympärilleen. Joka mutkan ja mäen jälkeen olisi tehnyt mieli pysähtyä, niin upeita maisemat olivat! Kelikin osui kohdalleen, aurinko paistoi vaikka pilvet hipoivat ja valuivat alas vuorenrinteitä ja sateesta ollut tietoakaan.(Kuva 19, kuva 20 ja kuva 22) Itse kaupunki oli hyvin pieni, yksi pääkatu jonka varrella muutama liike mutta matka sinne on tekemisen arvoinen. Paluumatkalla keskityin ajamiseen ja voi sitä nautintoa minkä näistä mutkista saa irti, 110 lasissa ja pyörää linkkuun puolelta toiselle! Pitkiä siirtymiä en kuitenkaan kerralla ajanut kun kuvaaminen vei voiton.(kuva 21, kuva 23 ja kuva 24) Lyhimmässä tapauksessa taisin ajaa vaivaiset 100 m kun oli taas kaivettava kameraa esille. Huomenna Sodankylään, jossa tapaan nämä alkumatkan mukana olleet. Katsellaan Sodankylässä mihin ajetaan yöksi ja maanantaina takaisin Jyväskylään.

 

16.8 / n. 475 km

Aamulla oli 5 astetta lämmintä, tosin ei satanut paitsi 4 km Kilpisen jälkeen alkoi sade ja sitä kesti 363 km Sodankylään asti, eli haalaria päälle ja ajamaan. Ensimmäisen stopin tein Muoniossa jossa saikin lämmitellä tovin ennen kuin uskaltautui ajamaan kohti Sodankylää. Eipä ole tullut hetkeen ajettua noin kurjassa kelissä. Sodankylässä taivas repesi ja aurinko alkoi paistamaan. Tie Muoniosta Sodankylään on hyvä mutkainen pätkä ajella jossa voi tarvittaessa lasetella ihan tunteella. Pyörän tankkaus ja kahvi tekivät hyvää. Päätimme lähteä vielä hiukan etelämmäksi ja ajoimme Kemijärvelle Luosto/Pyhä tunturien kautta, pitihän sitä poiketa Pyhällä ottamassa muutama kuva kun kerta siitä ohi ajettiin.(kuva 25 ja kuva26) Kemijärvelle hotelliin yöksi ja syömään maittava ABC lounas seisovasta pöydästä. Auringonlasku Kemijärvellä oli hieno mutta enteili pahaa, illan rusko on aamun paska piti tässä tapauksessa paikkansa.(kuva 27)

 

17.8 / n. 626 km

Aamupalan jälkeen sadeasua päälle ja kohti jyväskylää. Ensin oli tarkoitus ajella pikkuteitä Jykylään asti mutta Ranualla oli jo sen verran vittuuntunut ja märkä olo että 4. tie houkutteli kummasti. Vettä ei tullutkaan kuin noin 520 km ajan. Ranualta Pudasjärvelle ja siitä suoraan Ouluun. Siivoushanskat ovat hyvä lämmike ja veden pitäjä tuollaisella kelillä. Oulussa stoppi ja mukaan tarttui kirkuvan keltaiset kumiset siivoushanskat jotka puin ajohanskojen alle. Neoprenhanskat ja saderukkaset olivat jo märät. Vesi vaan löytää tiensä jostain sormiin ja sitten palelee. Siivoushanskat eivät vettä läpäisseet ja matka jatkui kuivin käsin. Viitasaarella sade loppui vihdoin ja viimein. Täytyy sanoa että kävi jo mielessä että onko tässä mitään järkeä, sekä se että pyörä parkkiin ja taksilla kotiin. Toisaalta nyt jälkeenpäin ajateltuna olen monta asiaa rikkaampi vaikka välillä vituttikin. Reissu ole erittäin onnistunut ja kaikki se mitä näki ja koki oli tuon paluumatkan sateen ja kylmän kärsimisen arvoista!

 

Petri Kiiski